W związku z powtarzającymi się pytaniami dotyczącymi kursu z metody Hoppe SOS 3D postanowiliśmy zebrać wszystkie pytania w jednym miejscu i na nie odpowiedzieć.
Dlaczego akurat metoda Hoppe SOS 3D, skoro jest tyle innych metod?
Na zdjęciach widać, że zajęcia są prowadzone z dziećmi, jak mam to odnieść do osób starszych?
Dlaczego nie ma artykułów dotyczących szczegółowej pracy z osobami dorosłymi?
Jak te ćwiczenia mają stosować opiekunowie medyczni, skoro nie są fizjoterapeutami?
Od wielu lat pracuję jako fizjoterapeuta, a nie spotkałem się do tej pory z tą metodą. Dlaczego?
Jaka placówka/firma organizuje kurs?
Czy mogę skorzystać z jakiegoś dofinansowania do szkolenia?
Czy szkolenia są organizowane wyłącznie w poniedziałki i wtorki?
Czy ze szkoleń mogą skorzystać rodzice, którzy chcieliby ćwiczyć ze swoimi dziećmi?
Dlaczego akurat metoda Hoppe SOS 3D, skoro jest tyle innych metod?
To prawda, jest wiele innych metod. Co wyróżnia metodę Hoppe SOS 3D?:
- kompletność metody czyli połączenie biofeedbacku, izometrii oraz mobilizacji czynnych - to połączenie sprawia, że metoda jest tak skuteczna.
prof. dr hab. T. Kasperczyk:
„Metodę Hoppe określam w świetle powyższego skrótem myślowym „Trzy w jednym”(1 - feedback, 2 – izometria, 3 – mobilizacje)”.
„Przez wiele lat mojej działalności dydaktycznej popularyzowałem metodę Hoppe i określałem ją jako jedną z najdoskonalszych metod kinezyterapeutycznych nie tylko w Polsce, ale i na świecie. ” - po przeszkoleniu, możliwość samodzielnego stosowania w domu,
- możliwość stosowania dla wszystkich grup wiekowych w profilaktyce zdrowotnej, w rehabilitacji ruchowej, szczególnie w obszarze ortopedycznym, neurologicznym, na zajęciach gimnastyki korekcyjnej, na lekcjach wychowania fizycznego,
- efekty dla różnych schorzeń – analizę indywidualnych przypadków zawarto w publikacjach,
- niskie koszty stosowania.
Na zdjęciach widać, że zajęcia są prowadzone z dziećmi, jak mam to odnieść do osób starszych?
Na zdjęciach najczęściej pokazane są dzieci, ponieważ w początkowym okresie wdrażania metody była ona weryfikowana w edukacji. Późniejsza weryfikacja była prowadzona z osobami dorosłymi, również z osobami w DPS (leżącymi). W każdym przypadku okazywało się, że metoda jest skuteczniejsza i osiąga się lepsze efekty w usprawnianiu ruchowym również osób dorosłych i niepełnosprawnych.
Często spotyka się opinię, że jest to metoda przeznaczona wyłącznie do korekcji wad postawy u dzieci i młodzieży.
Lek. med. Urszula Hoppe opublikowała artykuły dotyczące weryfikacji metody właśnie wśród dzieci i młodzieży. Było to jednak w latach 90-tych, późniejsza weryfikacja była prowadzona dla różnych grup wiekowych i różnych przypadków, stąd też metoda Hoppe SOS 3D, która jest rozwinięciem metody Hoppe również dla różnych grup wiekowych i różnych schorzeń.
Dlaczego nie ma artykułów dotyczących szczegółowej pracy z osobami dorosłymi?
Metoda może być stosowana w grupach lub indywidualnie – wszystko zależy od tego jakiej pomocy wymaga pacjent. Nawet w przypadku pracy w grupach podejście do każdego uczestnika jest indywidualne, oparte na jego stanie zdrowia. Materiały szczegółowe otrzymują uczestnicy kursu, ponieważ mając odpowiednie podstawy pracy metodą potrafią wykorzystać wskazówki podane w materiałach szkoleniowych. Osoby nie znające praktycznych podstaw metody, kierując się tylko materiałami drukowanymi nie posiadają wystarczających umiejętności do stosowania metody Hoppe SOS 3D.
Są kursy oferowane online – jest to kilka godzin, zdalnie, więc czy jest sens wybierać się na kurs stacjonarny, znacznie droższy?
Po pierwsze – kursy online wcale nie są takie tanie – najlepiej przeliczyć ile kosztuje godzina dydaktyczna na takim kursie i na naszym szkoleniu.
Po drugie – to już sama osoba zainteresowana musi zdecydować czy po kursie online potrafi pracować z pacjentem (zwłaszcza z pacjentem leżącym). To trochę tak, jak oglądnięcie kilkugodzinnego filmu, jak inni prowadzą auto i na tej podstawie otrzymanie prawa jazdy. Tylko że tu mówimy o zdrowiu pacjenta – więc waga jest znacznie większa. Lek. med. U. Hoppe: „Od początku w moich wystąpieniach podkreślałam, że aby poznać metodę trójpłaszczyznowo – osiową trzeba samemu ćwiczyć i dopiero wówczas można innych uczyć ćwiczeń. Ta gimnastyka jest sztuką, polegająca na indywidualnym dostosowaniu ćwiczeń do wielorakich możliwości danego pacjenta. I tak jak w każdej innej dziedzinie sztuki, wymaga wpierw osobistego opanowania. Nikt nie uczy się gry na fortepianie, chodząc tylko na koncerty, choćby najlepszych pianistów, kupując książki o nich, czy też czytając nuty w najnowszych wydaniach”.
Metoda przewiduje pracę z drewnianymi przyrządami, a przecież nie wykorzystam ich z pacjentem leżącym.
Prostopadłościan prawidłowej postawy, drewniane przyrządy, stanowią układ stałych punktów odniesienia, co bardzo ułatwia wyegzekwowanie bardzo precyzyjnego ruchu, a także uzyskanie prawidłowej postawy wg nowego wzoru prostopadłościanu prawidłowej postawy (J. Pelczar).
Na szkoleniach uczestnicy najpierw uczą się metody i stosowania przyrządów SOS 3D, a dopiero później, które przyrządy i w jaki sposób stosować dla różnych grup pacjentów i różnych schorzeń lub jak stosować naturalne elementy otoczenia do ćwiczeń metodą Hoppe SOS 3D.
Jak te ćwiczenia mają stosować opiekunowie medyczni, skoro nie są fizjoterapeutami?
Bardzo wiele zależy od dobrego przygotowania nauczyciela prowadzącego zajęcia z przyłóżkowej aktywizacji metodą Hoppe SOS 3D.Ćwiczeń metodą Hoppe SOS 3D uczyli się np. rodzice do pracy ze swoimi dziećmi czy dorośli mający w rodzinie osobę niepełnosprawną wymagającą stosowania metody. Dobrze przygotowany nauczyciel, potrafi nauczyć słuchaczy policealnej szkoły, bezpiecznego i skutecznego stosowania metody w pracy opiekuna medycznego. W tym celu były realizowane autorskie programy, które były zarejestrowane w Kuratorium Oświaty i publikowane w innowacyjnych programach.
Pomysł, by metoda Hoppe SOS 3D znalazła się w podstawach programowych na kierunku Opiekun medyczny, była oczekiwana przez seniorów i ich dzieci.
Od wielu lat pracuję jako fizjoterapeuta, a nie spotkałem się do tej pory z tą metodą. Dlaczego?
Lek. med. Urszula Hoppe, ogłosiła metodę w 1991 r. na Konferencji Polskiego Towarzystwa Rehabilitacyjnego w Boguchwale. Na tej Konferencji uczestniczyło ponad 300 osób z całego kraju, a w 1996 r. w Bartkowej k/Nowego Sącza, dzielono się badaniami dra W. Śliwy, uwagami, wnioskami z wdrażania metody Hoppe do programów szkolnych. Była to I Ogólnopolska Konferencja pt. „Wdrażanie metody Hoppe do programów szkolnych” Bartkowa 18-19.11 1996 r. Z całej Polski przyjechało ponad 300 osób. Byli tam też fizjoterapeuci.
W latach 2013-2016, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, realizował Projekt „Małopolskie SOS 3D w edukacji i sporcie”, który był oparty na metodzie Hoppe SOS 3D.
W projekcie wzięło około 200 szkół i placówek, w tym 600 dzieci. To one wraz z rodzicami, domagają się, by nauczyciele wprowadzili metodę Hoppe SOS 3D do lekcji wychowania fizycznego.
Niezbywalnym prawem człowieka jest prawo do ochrony zdrowia i dostęp do nowoczesnych metod leczenia. Możemy tylko ubolewać, że tak skuteczna polska metoda, jest pomijana na wielu uczelniach i nie jest nauczana. Są ośrodki dydaktyczne w kraju na których metoda była i jest wykładana.
Jaka placówka/firma organizuje kurs?
Kurs organizuje Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego „APIK” z siedzibą w Nowym Sączu.
Placówka została założona przez firmę „APIK” Agnieszka Krawińska i jest wpisana w SIO.
Czy mogę skorzystać z jakiegoś dofinansowania do szkolenia?
Tak, są takie możliwości.
Jeżeli uczestnik szkolenia pracuje w szkole, to może otrzymać dofinansowanie ze strony szkoły (Placówka ma w statucie wpis o prowadzeniu kursów doskonalących dla nauczycieli).
Jeżeli uczestnik pracuje w firmie prywatnej – pracodawca może wystąpić o dofinansowanie szkolenia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Dla takiego uczestnika szkolenie będzie wtedy realizowane przez firmę – Partnera Placówki, która posiada znak jakości i jest wpisana w Bazie Usług Rozwojowych.
Jeżeli uczestnik pracuje, to w zależności od województwa może pozyskać środki na szkolenie również z programów i projektów szkoleniowych dla osób pracujących. W województwie małopolskim są to np. bony szkoleniowe, projekt Kierunek Kariera Zawodowa czy projekt Łap Skilla. Dla takiego uczestnika szkolenie będzie wtedy realizowane przez firmę – Partnera Placówki, która posiada znak jakości i jest wpisana w Bazie Usług Rozwojowych.
Osoby aktualnie bezrobotne mogą starać się o dofinansowanie z właściwych sobie urzędów pracy (zarówno Placówka, jak i firma - Partner są wpisane w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych WUP Kraków)
Jeżeli nie mogę skorzystać z żadnego dofinansowania, chciałbym skorzystać ze szkolenia, a nie mam na jednorazową wpłatę?
Jest możliwość płatności za kurs w dwóch równych ratach lub płatności ratalnej przez firmę zewnętrzną z którą firma ma podpisaną umowę o współpracy.
Czy szkolenia są organizowane wyłącznie w poniedziałki i wtorki?
Szkolenia zostały zorganizowane w poniedziałki i wtorki na prośbę uczestników, którzy pracują głównie w weekendy. Jest możliwość zorganizowania kursu w inne dni, np. w weekendy - najlepiej wtedy przesyłać informację na nasz adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z zapytaniem o konkretne dni tygodnia. Jeżeli uzbiera się grupa, to wtedy w takie dni możemy szkolenie zorganizować.
Czy ze szkoleń mogą skorzystać rodzice, którzy chcieliby ćwiczyć ze swoimi dziećmi?
Jeżeli rodzic nie posiada wykształcenia/doświadczenia wymaganego do uczestnictwa w kursie, to to szkolenie nie byłoby dla niego właściwe. Dla rodziców, którzy chcieliby nauczyć się metody w celu prowadzenia ćwiczeń ze swoim dziećmi będziemy organizować turnusy z ćwiczeniami metodą Hoppe SOS 3D.